dilluns, 16 de novembre del 2015

TEMA 2: XARXES I APRENENTATGE

Segons evoluciona la nostra societat, s’amplien les eines, les fonts, les connexions i les activitats de les persones per a poder aprendre. Aquest entorn més proper del qual aprenem de forma tant directa com indirecta, s’anomena PLE, Personal Learning Environtment.

Abans de l’aparició de les noves tecnologies, els aprenentatges dels sers humans es limitaven al seu mon presencial, és a dir, a través de la pròpia família, dels llibres, de la premsa, dels mestres a l’escola, de les experiències viscudes...


En el moment en el que apareixen les noves tecnologies, el PLE de les persones pateix una evolució i un canvi evident, ja que les persones no necessàriament hem d’aprendre de forma presencial, sinó que també ho podem fer virtualment.


El PLE virtual incrementa d’una forma considerable les nostres possibilitats d’aprenentatge i d’ensenyament, ja que és molt gran la quantitat d’eines, mecanismes i activitats que s’ofereixen per accedir, per crear i per compartir la informació. Per tant, ja no estem parlant només de que és beneficiós per l’alumnat, sinó que s’amplien els recursos per emprar en la nostra metodologia com a mestres.


Amb tots els avenços tecnològics que estem patint, sabem que no només s’amplia el nostre PLE amb la presència d’aquestes eines, sinó que són les interaccions entre elles el que fa que els aprenentatges siguin encara més significatius.


Aquestes eines fan que el mestre quedi en un segon pla, i que els alumnes siguin els protagonistes i els constructors del seu propi coneixement. Això es degut a què  abans la informació ja era donada pels mestres i era com una veritat absoluta sense possibilitat de reconstruir ni modificar, en canvi, ara l’alumne ha de cercar la informació, ha de treballar-la, sintetitzar-la, organitzar-la, reflexionar-la,etc. I per finalitzar aquest procés aquesta informació es compartida, no només en benefici de l’alumne sinó que tots el seus companys poden aprofitar-la i tot el món que estigui en la xarxa i que necessiti recórrer a aquella informació, en aquell precís moment. Per tot això esmentat anteriorment, podem dir que l’ús d’aquestes eines millora el procés d’aprenentatge.


Aquestes eines afegides a les del món presencial fan que el PLE cresqui de forma considerable, incrementant les estratègies d’aprenentatge, la capacitat de reflexió, d’organització, la creativitat, afavorint l’intercanvi de informació,etc.


A mesura que transcorre la nostra formació com a docents, es va ampliant el nostre PLE virtual, ja que poc a poc, anem experimentant amb diferents eines, mecanismes i fent activitats que impliquen el coneixement de diferents recursos que milloren i enriqueixen els nostres processos mentals. Potser, en el dia a dia no te’n adones dels aprenentatges que fas, ni que alguns exercicis que fas puguin estar implicant una reflexió o un descobriment, però és quan mires cap endarrera i penses en tot allò que poc a poc has anat fent, avançant, experimentant, etc han set aprenentatges constructius per a tu.


La part més positiva de tot això es que poc a poc, tenc un major control de aquests recursos i hem sento més segura a l’hora de realitzar activitats amb aquestes tecnologies. Al principi ho feia amb molta més dificultat, mentre que ara cada vegada estic menys temps en realitzar tasques en les que abans tardava molt més.


Tot el que he aprés se que m’ha servit o hem servirà per a ser una mica més competent de cara a la meva futura docència, encara que el meu objectiu es continuar practicant amb les tecnologies i seguir formant-me per a mantindre’m actualitzada davant els canvis i les transformacions constants de la societat.


Per últim deixo l'enllaç i l'imatge del meu PLE virtual: https://www.mindomo.com/mindmap/ae6421ecaf694538a0ae66d56247ca58




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada